Ključ u bravu za sedam obrazovnih ustanova

    4 godine pre 838 pregleda Izvor: cdm.me

Tokom 2019. godine prosvjetna inspekcija utvrdila je 150 nepravilnosti u javnim i privatnim obrazovnim ustanovama u Crnoj Gori, koje su se najčešće odnosile na nestručnu zastupljenost nastave, zapošljavanje nastavnika, raspisivanje konkursa itd.

Kako je Dnevnim novinama saopšteno iz Uprave za inspekcijske poslove, zbog utvrđenih nepravilnosti izrečeno je sedam naredbi za zabranu rada ustanovama i tri za zabranu rada nastavnika zbog nezakonitog zapošljavanja, jer ne ispunjava propisane uslove u pogledu profila stručne spreme.

“Preduzete mjere Za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti izrečeno je 155 mjera ukazivanja (po svima je postupljeno) i doneseno je 19 rješenja koja su se odnosila na: naredbu za zabranu rada ustanovi (7), naredbu za zabranu rada nastavniku zbog nezakonitog zapošljavanja, jer ne ispunjava propisane uslove u pogledu profila stručne spreme (3), naredbu da se otkloni nepravilnost za zapošljavanje nastavnika, odnosno normu časova (4), naredbu poništavanja nepropisno položenog stručnog ispita i izdatog uvjerenja o položenom stručnom ispitu (1), naredbu da se otkloni nepravilnost za vanredno polaganje učenika (2), naredbu da se otkloni nepravilnost u postupku rasporeda nastavnika po predmetima (1) i naredbu da se otkloni nepravilnost za učenika generacije (1)”, naveli su iz Uprave.

Najčešće nepravilnosti utvrđene su u oblasti predškolskog obrazovanja i vaspitanja, osnovnog obrazovanja i vaspitanja, srednjeg opšteg obrazovanja, stručnog obrazovanja, visokog obrazovanja, vaspitanja i obrazovanja lica sa posebnim potrebama, obrazovanja odraslih i učeničkog i studentskog standarda.

Odnosile su se na nestručnu zastupljenost nastave, zapošljavanje nastavnika (do 30 dana, bez raspisivanja konkursa, bez položenog stručnog ispita i licence za rad, sporazumom o dopuni norme časova i sporazumom o preuzimanju nastavnika), raspisivanje konkursa (bez dokaza Ministarstva prosvjete da su obezbijeđena finansijska sredstva), neposjedovanje valjanog dokaza o stručnoj spremi nastavnika u personalnom dosijeu.

Takođe, nepravilnosti su utvrđene pri ocjenjivanju učenika i izdavanju javnih isprava, ostvarivanju prava djece, učenika i studenata, prava nastavnog i drugog osoblja u ustanovama obrazovanja i vaspitanja, izdavanju javnih isprava polaznicima obrazovanja odraslih itd.

Nepravilnosti su se odnosile i na naplatu školarine i drugih naknada učenicima i studentima, vjerodostojnost javnih isprava koje izdaju ustanove obrazovanja i vaspitanja, polaganje stručnog ispita nastavnika, rad organa upravljanja i rukovođenja u ustanovama obrazovanja i vaspitanja; rad neregistrovanih pravnih i fizičkih lica koja se bave radom sa djecom i učenicima i vođenje propisane evidencije i dokumentacije u ustanovama.

“Od ukupno 19 donesenih rješenja, u izvještajnom periodu dobrovoljno je izvršeno 14, za četiri rješenja nije dospio rok za izvršenje dok je za jedno rješenje obustavljeno izvršenje”, saopštili su iz Uprave.

Kako su objasnili, u 2019. godini inspekcijski nadzor u ustanovama iz oblasti predškolskog obrazovanja i vaspitanja, vršen je u javnim i privatnim predškolskim ustanovama u odnosu na ostvarivanje predškolskog vaspitanja i obrazovanja, broja vaspitnih grupa, broja djece u vaspitnim grupama, broja vaspitnih jedinica van sjedišta ustanove, broja djece u njima, trajanja obrazovnog programa, vaspitno stručnog kadra i uslova za izvođače vaspitnoobrazovnog rada, norme časova, vođenja pedagoške evidencije, rada stručnih organa, organa upravljanja i rukovođenja u ustanovi.

“Takođe, inspekcijski nadzor u pogledu pridržavanja zakona, drugih propisa i opštih akata u ustanovama iz oblasti osnovnog obrazovanja i vaspitanja, srednjeg opšteg obrazovanja, stručnog obrazovanja, obrazovanja odraslih i visokog obrazovanja vršen je u odnosu na organizaciju obrazovno-vaspitnog rada u ustanovi; rad stručnih organa, organa upravljanja i rukovođenja u ustanovama obrazovanja i vaspitanja; upis, prava i obaveze djece, učenika i polaznika obrazovanja; upis, prava i obaveze, prestanak statusa studenata i isključenje studenata; način ocjenjivanja i napredovanja učenika; naplatu naknada, školarina i drugih naknada koje plaćaju djeca, učenici, polaznici obrazovanja i studenti; način obavljanja pripravničkog staža i postupak polaganja stručnog ispita; vođenje propisane evidencije i dokumentacije i izdavanje javnih isprava u ustanovi” dodaju iz Uprave.