Ученице IV-4 разреда Средње стручне школе, Катарина Ћузовић и Кристина Тањевић, одржале су предавање посвећено лику Џем-султана, у оквиру којег су анализирале његово књижевно и симболичко значење, са посебним освртом на паралелу са ликом Ћамила.
У свом излагању, истакле су да се у завршном дијелу приче налази неправедно осуђен човјек који, повучен у себе, долази у затвор, гдје упознаје фра Петра. Фра Петар је представљен као кључна фигура која пружа подршку у тренуцима дубоке унутрашње кризе, постајући „раме за плакање“, особа којој осуђеник може повјерити своју судбину.
Ученице су нагласиле да је исповијест, као чин унутрашње потребе за разговором и изражавањем, суштинска за човјека који остаје сам са својом патњом. Управо кроз однос са фра Петром, приказана је потреба за блискошћу и повјерењем, као и могућност проналажења емоционалне подршке у најтежим тренуцима.
Посебна пажња у излагању посвећена је лику Ћамила, који дијели готово идентичну судбину са Џем-султаном, историјском личношћу из XV вијека. Ученице су истакле да се ради о суштинској и дубокој сличности судбина, а не о пуком историјском поређењу, што указује на универзалност људске патње кроз различите епохе. Сама појава Ћамила у дјелу није тренутна и потпуна, већ постепено постаје јасно да његова прича у трећем лицу у ствари представља његову личну исповијест у првом лицу, што фра Петар у почетку не примјећује.
Кроз цитате из дјела, ученице су показале да су судбине Ћамила и Џем-султана готово идентичне. Обојица су приказани као образовани, осјетљиви људи, склони књижевности и размишљању, али прије свега као заточеници без истинске слободе. Иако им материјални услови живота нису ускраћени, њихова највећа патња произилази из губитка слободе мишљења и кретања.
Ученице су подсјетиле и на трагичну историјску судбину Џем-султана, кога је рођени брат држао у заточеништву, плаћајући велике износе како би онемогућио његов повратак на власт. Та издаја додатно наглашава драматичност његове судбине, са којом се Ћамил у потпуности поистовјећује.
У завршном дијелу предавања, свој Дневник читања представила је ученица Анастасија Милић, пружајући конкретан увид у текст и илуструјући анализу лика Џем-султана и Ћамила кроз директне примјере из дјела.
На крају, ученице су закључиле да фра Петар има посебну улогу у дјелу, јер представља симбол повјерења, разумјевања и људске блискости. Кроз однос фра Петра и Ћамила, као и кроз паралелу са Џем-султаном, указано је на универзалне теме патње, усамљености и човјекове потребе да буде саслушан и схваћен.
Related