Spajić dobio duplo negativno mišljenje od DRI

    2 godine pre 287 pregleda Izvor: dnevno.me

Državna revizorska institucija (DRI) dala je duplo negativno mišljenje na prošlogodišnji završni račun budžeta jer je, između ostalog utvrdila da su kršeni brojni zakoni.

U mišljenju se navodi i da, između ostalog, prilivi u budžetu nijesu prikazani u skladu sa zakonom, da je donijeto rješenje o privremenom finasiranju iz budžeta bez limita potrošnje, da novac nije preusmjeravan u skladu sa zakonskim procedurama.

„Nadležni Kolegijum u sastavu dr Milan Dabović, član Senata i rukovodilac Kolegijuma i Nikola N. Kovačević, Predsjedavajući Senatom DRI, senator i član Kolegijuma izražava negativno mišljenje na finansijsku reviziju i negativno mišljenje na reviziju pravilnosti Predloga zakona o završnom računu budžeta Crne Gore za 2021. godinu“, navodi se u izvještaju.

Revizija DRI se odnosi na period dok je ovim resorom rukovodio ministar finansija i socijalnog staranja Milojko Spajić.

DRI danas u 12 časova ima konferenciju za novinare gdje će detaljnije predstaviti ovaj nalaz.

Informacija o potrebi donošenja rješenja o privremenom finansiranju potrošačkih jedinica od 1. januara 2021. godine do donošenja Zakona o budžetu Crne Gore za 2021, kako se navodi, ne sadrži limite potrošnje za pojedinačne potrošačke jedinice, već je Ministarstvo finansija i socijalnog staranja zadržalo pravo diskrecionog utvrđivanja mjesečnih odobrenja po potrošačkim jedinicama u okviru postavljenog ukupnog limita odobravanja.

„Ministarstvo je usljed zaključnih knjiženja za 2020. godinu, donijelo rješenje  o privremenom finansiranju za januar sa zakašnjenjem od 11 dana, dok su rješenja o izmjenama rješenja o privremenom finansiranju imala retroaktivno dejstvo“, navode iz DRI.

U izvještaju stoji i da je Zakonom o budžetu Crne Gore za 2021. uspostavljena nova programska struktura koja u najvećem dijelu ne sadrži programske indikatore.

„Zakonom o budžetu Crne Gore za 2021. godinu planirano je 157 programa od kojih 26 sadrži indikatore, dok je 131 programskih sadržaja bez indikatora. Isto tako 122 potprograma nijesu imali indikatore, dok je 118 potprograma imalo indikatore. Revizijom Konsolidovanog izvještaja o neizmirenim obavezama na 31.12.2021. godine utvrđene su ugovorene obaveze iznad nivoa sredstava odobrenih Zakonom o budžetu Crne Gore za 2021. godinu iznose 1.160.883 eura“, stoji u izvještaju.

Ministarstvo finansija i socijalnog staranja, nakon usvajanja Zakona o budžetu Crne Gore za 2021. godinu, kako se dalje navodi, nije vršilo preusmjeravanja u potrebnom iznosu, u skladu sa članom 7 stav 2 Zakona.

„Revizijom Završnog poreskog računa za 2021. godinu konstatovano je da je Uprava prihoda i carina je evidentirala 1857 rješenja u poreskom informacionom sistemu, dok 249 ukidnih rješenja nije evidentirano u poreskom informacionom sistemu. Revizijom primitaka budžeta utvrđene su nepravilnosti koje se odnose na prilive preko uplatnog računa 832 gdje prihodne izjave ne sadrže odgovarajuću ekonomsku klasifikaciju prihoda, zbog čega evidencija u Glavnoj knjizi trezora nije usklađena sa Pravilnikom o jedinstvenoj klasifikaciji računa za budžet Crne Gore i budžete opština. Ministarstvo finansija i socijalnog staranja nije evidentiralo povučena sredstva od kredita u iznosu od 37.729.106 eura, koja Vlada Crne Gore nije planirala godišnjim Zakonom o budžetu Crne Gore za 2021. godinu“, piše u izvještaju.

U oblasti zapošljavanja, Ministarstvo finansija i socijalnog staranja i Ministarstvo zdravlja nijesu zapošljavali lica sa invaliditetom i nijesu vršili uplate posebnog doprinosa za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje lica sa invaliditetom.

„Ministarstvo finansija i socijalnog staranja, Ministarstvo kapitalnih investicija, Ministarstvo zdravlja i Fond penzijskog i invalidskog osiguranja su zaključivali ugovore o dopunskom radu koji ne sadrže sve elemente propisane Zakonom o radu. Ministarstvo finansija i socijalnog staranja, Ministarstvo ekonomskog razvoja, Ministarstvo ekologije, prostornog planiranja i urbanizma, Ministarstvo zdravlja i Agencija za zaštitu životne sredine su zaključivali ugovore za radna mjesta definisana aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta. Uprava prihoda i carina, Ministarstvo finansija i socijalnog staranja, Ministarstvo ekonomskog razvoja, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede i Uprava javnih radova zaključivali ugovore o djelu za radna mjesta definisana aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta“, navode iz DRI.

U procesu revizije je utvrđeno da su Ministarstvo ekonomskog razvoja, Ministarstvo finansija i socijalnog staranja, Ministarstvo kapitalnih investicija, Ministarstvo javne uprave, digitalnog društva i medija, Ministarstvo pravde, ljudskih i manjinskih prava i Generalni sekretarijat Vlade prekoračili dozvoljenu potrošnju sredstava budžetske rezerve za finansiranje redovnih djelatnosti.

„Kada je riječ o kapitalnom budžetu, nerealizovani projekti, planirani u ranijem periodu ne služe planiranoj namjeni i da prolongiranje realizacije projekata ima za ishod pravne posljedice koje proističu iz ugovorenih obaveza Uprave, kao investitora i izvođača radova. U oblasti revizije javnog duga, Ministarstvo finansija i socijalnog staranja nije uključilo dug Regionalnog ronilačkog centra za podvodno deminiranje i obuku ronilaca DOO, po osnovu kredita u iznosu od 233.029 eura u nivo javnog duga Crne Gore za 2021. godinu. Neslaganje između stanja date državne garancije prikazane u Izvještaju o javnom dugu za 2021. godinu utvrđeno je u odnosu na konfirmisani dug u iznosu od 210.037“, stoji u izvještaju i dodaje se:

„Neslaganje u stanju garantovanog duga je utvrđeno kod garancije za Projekat hitne obnove Željezničke infrastrukture 2, finansiran kreditom EBRD-a, gdje je umjesto stanja garantovanog duga u iznosu od 4.585.050,81 €, naveden iznos 4.375.013,31 €. Kada je riječ o državnoj imovini, Uprava za katastar i državnu imovinu nema potpunu evidenciju državne imovine u Zakonom predviđenom Registru nepokretnosti u državnoj svojini. Ministarstvo finansija i socijalnog staranja i Uprava za katastar i državnu imovinu nijesu stavili u funkciju softver za vođenje jedinstvene evidencije i registra nepokretnosti. Revizijom je utvrđeno da Upravi za katastar i državnu imovinu ne dostavljaju svi državni organi podatke o pokretnim i nepokretnim stvarima do kraja februara tekuće godine za prethodnu godinu. Javni naručioci nijesu do 15. januara 2021.godine dostavili Upravi za katastar i državnu imovinu plan potrebe za predmetima centralizovane javne nabavke u 2021.godini“.

U Izvještaju o reviziji Predloga zakona o završnom računu budžeta Crne Gore za 2021. godinu, Državna revizorska institucija je dala ukupno pedeset tri (53) preporuka, od čega je šest (6) sistemskih preporuka, koje se moraju rješavati u saradnji zakonodavne i izvršne vlasti i definisane kao strateški cilj.