Ukoliko bi Đukanović proglasio zakone usvojene 20. marta i kasnije, legitimisao bi rad raspuštene Skupštine

    1 godina pre 221 pregleda Izvor: dnevno.me

Foto : Skupština CG –

Nepobitne pravne činjenice i notorne istine najbolji su saveznici legalnom i legitimnom institucionalnom postupanju predsjednika Crne Gore u aktuelnoj ustavnopravnoj situaciji i materiji, saopštio je Boris Bastijančić, savjetnik za ustavni sistem i pravna pitanja predsjednika Crne Gore 

„Podsjećanja radi, 15. marta ove godine, u ponoć, definitivno je potvrđeno da od strane Skupštine predložen mandatar nije imao iskrenu, realnu i konkretnu podršku promjenljive parlamentarne većine da sastavi 44. Vladu – ni prošle, ni ove godine – u bilo kojem trenutku“, naveo je on.

Đurović: Đukanović ne vraća niti proglašava zakone koji su mu upućeni, imamo blokadu sistema

Bastijančić dodaje da time što je za takav najavljivani čin protraćen propisani rok od 90 dana, ustanovljen, kako je rekao, pseudozakonom kojim je inoviran Zakon o Predsjedniku Crne Gore, stvorio se jasan osnov, tj. stekli su se neophodni pravni uslovi i zaokružilo opštepoznato faktičko stanje, da na kraju, saglasno slovu i duhu Ustava, konkretno na osnovu člana 92 stav 3 i norme više snage od zakonske, a sa istom posledicom, šef države donese Ukaz o raspuštanju 27. saziva Skupštine CG, što je 16. marta i učinio.

„Tog dana Skupštini Crne Gore je prestao mandat. I to je sasvim jasno, lako za spoznati jednostavnim čitanjem Ustava Crne Gore, konkretno člana 84 stav 2, u kojem je izričito zapisano: ‘Skupštini može prestati mandat prije vremena na koje je izabrana raspuštanjem ili skraćenjem mandata Skupštine'“, rekao je Bastijančić.

Slijedeći normiran ustavni tok institucionalnog postupanja, tumačeći i primjenjujući član 92 stav 5 najvišeg pravnog akta, uz sistemski povezane norme Zakona o izboru odbornika i poslanika, Bastijančić navodi da je predsjednik Crne Gore Milo Đukanović narednog dana donio je Odluku o raspisivanju prijevremenih izbora za poslanike, odredivši 11. jun kao datum njihovog održavanja.

„Svakako, formalnopravno i materijalnopravno gledano, uz strogo poštovanje Ustava Crne Gore, zakona i ukupnog pravnog sistema države, sve u svjetlu vladavine prava i neprikosnovenog javnog interesa, odnosni pravni akti šefa države su legalni, održivi, legitimni i našem društvu prijeko potrebni i u njegovom su najboljem interesu“, poručio je on.

Saglasno svemu pomenutom, svi nadležni državni organi po njegovim riječima postupili su na odgovarajući, utvrđen, unaprijed poznat i očekivan način, osim Skupštine Crne Gore, koja prema iskazima njenog rukovodstva nastavlja svoj rad u „punom kapacitetu‟, kao da se u međuvremenu ništa nije dogodilo, odnosno uprkos Ukazu o njenom raspuštanju koji je na snazi i prestanku joj mandata po sili ustava.

„O kakvom je trenutnom radu i kapacitetu najvišeg zakonodavnog doma riječ, znakovito govori i nedolazak 40 poslanika na sazvane sjednice, dok i određeni poslanici koji im prisustvuju se ne libe da javno i nesporno kvalifikuju taj rad kao nelegitiman.

Ukoliko bi Predsjednik Crne Gore proglasio zakone usvojene 20. marta i kasnije, legitimisao bi rad raspuštene Skupštine, kojoj je prestao mandat i u tom slučaju faktički delegitimisao vlastiti Ukaz, priključujući se tako neprimjerenom antiustavnom kolu produženog trajanja, na koje gotovo svakodnevno upozoravaju brojni ugledni crnogorski pravnici, NVO sektor i međunarodni relevantni partneri“, istakao je Bastijančić.

Stoga, imajući u vidu navedeno, Bastijančić je pozvao demokratsku crnogorsku javnost da autoritativno (pro)cijeni čije je institucionalno ponašanje neprihvatljivo, „ne samo sa stanovišta pravne nego i zdravorazumske logike“.